OrbiConnect vejledning

OrbiConnect vejledning


OrbiConnect Vejledning


Oprettelse samt administrering af en organisation og dens brugergrupper foregår via. OrbiConnect-appen. 

I OrbiConnect kan man se hvilke abonnementer er tilknyttet ens organisation, samt tilføje eller ændre brugergrupper og roller. Man kan også tilgå alle sine andre apps herfra og ændre sit password hvis ønsket.


OrbiConnect Forside


Når man er logget ind i OrbiConnect ser forsiden således ud:



I øverste venstre hjørne kan man se sin profil, samt ændre sit kodeord hvis man ønsker det:


Derudover er der yderligere tre knapper til henholdsvis at se og tilgå sine apps, skifte sprog (dansk/engelsk) og til at få kontaktinformationer til support:



Organisationsadministration


Som OrbiConnect-administrator har man mulighed for at administrere sine organisationer.

Under Organisationer (anden knap foroven), kan man se de organisationer man har administratorrettigheder til:


For at administrere en organisation skal man klikke på svensknøglen ud for organisationen:



Under fanen Organisation kan man se og redigere i generelle informationer om organisationen:



Under fanen Brugere kan man se, redigere og oprette brugere som er tilknyttet organisationen:




Under fanen Abonnementer kan man se hvilke abonnementer er tilknyttet organisationen:



Rollestyring


Som administrator, har man yderligere mulighed for at styre hvilke brugere har adgang til de forskellige apps og funktioner i de apps. En brugers rettigheder afhænger af hvilke brugergrupper personen er medlem af og hvilke roller disse brugergrupper er tildelt. 

Der er ingen krav til at man først opretter brugergrupper og efterfølgende opretter brugere og tilføjer dem til en gruppe, eller omvendt, begge dele er muligt. Men når man opretter en ny bruger, bliver der automatisk udsendt en mail med brugernavn og adgangskode, samt et link til OrbiConnect, til den pågældende personen. Så det kan derfor være en fordel at oprette brugergrupperne først, da en bruger ikke har adgang til andet end OrbiConnect før han/hun er tilknyttet en gruppe med nogle bestemte roller.

Derfor anbefaler vi følgende rækkefølge ved rollestyring:

  1. Opret brugergruppe
  2. Tildel brugergruppe de ønskede roller
  3. Opret brugere og tilføj dem til brugergruppen


Under fanen Grupper kan man se og redigere i eksisterende brugergrupper samt oprette nye:



Klik på ”Tilføj gruppe” symbolet for at oprette en ny brugergruppe:


Giv brugergruppen et navn og evt. en beskrivelse:



Når gruppen er oprettet, kan man klikke på svensknøglen ud for gruppen for at administrere brugergruppen:



Gruppen har tre faner GruppeMedlemmer og Roller:





Vælg fanen Roller og klik på knappen Redigér:


Man har nu mulighed for at tilføje de roller som man ønsker gruppen skal have, dvs. hvilke rettigheder skal brugere i den pågældende gruppe have:



Herefter kan man tilføje brugere til gruppen. 

Eksisterer brugerne allerede i systemet kan man tilføje dem direkte under fanen Medlemmer, ved at klikke på knappen Redigér:




Hvis ikke brugerne er oprettet i forvejen, kan man gå tilbage til organisationssiden og tilføje dem ved at klikke på ”Tilføj bruger” under fanen Brugere:


Når du opretter brugeren her, kan du sætte flueben udfor de grupper som personen skal være medlem af:




    • Related Articles

    • Orbi Insight - rydning af cache

      Ved mærkelige fejl i Orbi Insight kan det være en god ide at rydde sin cache. Man rydder sin cache ved at trykke på spørgsmålstegnet oppe i højre hjørne og trykke på det felt der hedder "Ryd cache". Så vil der komme denne boks frem: Hvis man har ...
    • Guide - Orbi INSIGHT GIS

      Orbi INSIGHT GIS er en cloudbaseret web-GIS app, som udgør en ud af de fire INSIGHT apps designet til drift og asset management i forsyningsområdet. Med Orbi INSIGHT GIS kan du se og arbejde med dit GIS data, lave forespørgsler og korttemaer, samt ...
    • Matrikelsøgning i Orbi INSIGHT

      Søgefeltet i Orbi Insight viser maks 8 søge resultater fra hver ”søgetype” ad gangen, dvs. maks 8 adresser, 8 matrikler, 8 knuder etc. Så hvis der er er mere end 8 matrikler som matcher din søgning, ser man kun de første 8 resultater. Dette kan være ...
    • Kort intro til kort- og lagopsætning i DataOrganizer

      Åben DataOrganizer og klik på knappen ”Kort- og lagopsætning” i menuen til venstre. For at oprette nye laggrupper i Orbi Insight GIS, skal du åbne kortet orbiinsight (ved at klikke på de tre linjer): På gruppe-viewet (når knappen for oven hedder ”Se ...
    • Guide - Orbi INSIGHT Styring

      Orbi INSIGHT Styring er et GIS-baseret sagsstyringsværktøj, som giver mulighed for at bygge avancerede arbejdsprocesser, samt oprette og udføre sager både i marken og på kontoret. Appen giver brugeren overblik over aktive og afsluttede sager, både på ...